Briefe zur Nacht

Briefe zur Nacht, Storm:

I den nordiska konsten och musiken talas ofta om ”ett nordiskt ljus”. Men det finns även ”ett nordiskt mörker”. Staffan Storms symfoniskt anlagda pianostycke ”Briefe zur Nacht” börjar i detta mörker med orkestrala och hotfulla klanger. Efter en rad eruptiva och vulkaniskt våldsamma utbrott närmar sig stycket mot slutet motvilligt ljuset. Att ”Briefe zur Nacht” har en tysk titel får oss att associera till den tyska romantiken. Ord som ”brev” och ”natt” talar om det förtroliga, berättande tonfallet i denna pianodikt och om det nattliga dunkel som ruvar på oro, hemliga tankar och drömmar. (Hans Pålsson)

Omslag Storm